Brahms og Valen

Valestrand Kulturkyrkje, Sveio, Norge. kl. 19:00
Billettpris:

 

Tor Johan Bøen og Alison Rayner, fiolin; Bénédicte Royer, Bratsj; Aurélienne Brauner, cello.

Fragaria Vesca ble grunnlagt av Tor Johan Bøen i 2006, og er et fleksibelt kammermusikkensemble viet fremføring av musikk fra forskjellige stilarter og epoker på originalinstrumenter. Repertoaret strekker seg fra barokken og frem til det 20. århundre. Den grunnleggende motivasjonen for denne tilnærmingsmåten er at historisk informerte fremføringer på tidsriktige instrumenter er med på å sette musikken i dens naturlige sammenheng. Ensemblets prosjekter er ofte knyttet til nytt musikalsk forskningsarbeid. Ensemblet ble nominert til Spellemannsprisen 2016 for sin innspilling av David Monrad Johansens kammermusikk.

 

Tor Johan Bøen har en temmelig unik posisjon i norsk musikkliv med sin kombinasjon av fiolinistisk skolering på høyt nivå og musikologisk autoritet innenfor bestemte deler av strykerepertoaret. Allerede som 13-åring vant han Ungdommens Fiolinmesterskap og som 17-åring fant han sin plass i Det Norske Kammerorkester. Etter å ha fullført hovedfagsstudiet ved Norges musikkhøgskole, fulgte studieår i USA, hvor han også tok sin doktorgrad i 2005. Bøen har gjort seg bemerket gjennom sin fremføring av musikk fra barokken til det 20. århundre på originalinstrumenter – ikke minst gjennom sitt ensemble Fragaria Vesca – likesåvel som han benytter moderne fiolin når han spiller i Phoebus strykertrio eller sitter som konsertmester i forskjellige europeiske orkestre. Hans dyptpløyende forskningsarbeid over belgieren
Eugène Ysaÿes musikk har resultert i innspillinger og omfattende radioprogrammer. De senere år har han viet mye av sin musikologiske og fiolinistiske virksomhet til et gjennomgripende studium av manuskripter og partiturer fra mellomgenerasjonen av norske komponister, noe som i de siste 5 årene har resultert i nytolkende CD-versjoner av Geirr Tveitt, Klaus Egge, Fartein Valen – og nå i år av David Monrad Johansens kammermusikk.

 

 

Alison Rayner fra Adelaide i Australia vokste opp i et hjem fylt av musikk og prøvde seg på en rekke instrumenter – piano, klassisk gitar og obo – men det var fiolinen som var førstevalget. Hun fikk si undervisning hos Peter Tanfield ved Elder musikkonservatorium, Universitetet i Adelaide og ved National Academy of Music. Rayner har gjennom sin karriere spilt med en rekke australske ensembler, vært 1. fiolinst i Melbourne Symphony Orchestra fra 2000-2011 og hatt engasjementer som alt. solo 2. fiolinst og alternerende konsertmester i Adelaide Symphony Orchestra siden 2004. Hun har også vært prosjektmusiker i Australian Chamber Orchestra og Det Norske Kammerorkester. Fra 2011 er hun ansatt som 1. fiolinst i Oslo Filharmonien. Rayner spiller mye kammermusikk og har ofte opptrådt som en del av Oslo Filharmoniens kammermusikkserie.

 

 

 

Bénédicte Royer ble født i Paris og begynte å spille fiolin og bratsj i ung alder. Hun studerte ved CNSM i Paris, ved Norges Musikkhøgskole og ved Mozarteum Universitetet i Salzburg hvor hun fikk sin mastergrad med utmerkelse i 2010. Royer har stor interesse av å fremføre ukjent repertoar og er en aktiv kammermusiker. Hun er medlem av det Østerriske Ensemble for ny musikk, og har gjort innspillinger av kammermusikk av Geirr Tveitt, Klaus Egge og Fartein Valen for plateselskapet Simax Classics. Royer har vært solist med flere orkestere i Tyskland og i 2015 med Oslo Fhilharmonien i en Vivaldi konsert for viola d’amore. Hun har vært gjestesolobratsjist i Trondheim Symfoniorkester, Philharmonia Orchestra og BBC Orchestra Wales, og spiller i Det Norske Kammerorkester. Hun ble tildelt 1. pris i Mozarteum University Tertis konkurranse 2010 og 1. pris i Bodensee International Music Competition 2011 i Tyskland. Royer er ansatt i Oslo Filharmonien siden 2014.

 

 

 

Aurélienne Brauner, oppvokst i Bordeaux, begynte sine cellostudier under Paul Rousseau og senere ved Bordeaux Conservatory under Etienne Péclard. Hun ble plukket ut av en enstemming jury til Philippe Mullers klasse ved Pariskonservatoriet i 1999 og vant cello- og kammermusikkpriser med høyeste skussmål, og Feydau de Brou Saint Paul-prisen som beste instrumentalist. Hun har lagt en rekke internasjonale konkurransesuksesser bak seg og opptrådt på flere festivaler og konsertlokaler i Europa. Hun spiller regelmessig med kammerorkesteret Les Dissonances, og har vært en del av den kjente Violoncelles Francais. Blant hennes seneste opptredener finner man flere konserter med Phoebus String Trio i Norge, turné med MiNensemblet og et mangfold av festivalopptredener i Frankrike. Brauner er i dag solocellist i Bordeaux-Aquitaine National Orchestra. Hun spiller på en Nicolas-Francois Vuillaume-cello fra 1859. I 2007 fikk hun beskrivelsen ‘Classical revelation of the year’ av Adami.

 

 


Program

  • Johannes Brahms Strykekvartett Op.51 nr 2 (a-moll) Tor Johan Bøen og Alison rayner, fiolin. Bénédicte Royer, bratsj. Aurélienne Brauner, cello
  • 1. Allegro non troppo
  • 2. Andante Moderato
  • 3. Quasi Minuetto, moderato
  • 4. Finale. Allegro non assai
  • Fartein Valen Strykekvartett op "0"
  • 1. Andante più tosto
  • 2. Scherzo, Allegro molto vivace
  • 3. Vivace, ma non troppo