Musikk og arkitektur

Rådhuset i Haugesund, Rådhusgata, Haugesund, Norge. kl. 18:00
Billettpris:

Ordfører Arne-Christian Mohn har invitert gjester til dette arrangementet fra det politiske miljøet, ulike fagmiljøer og fra regionens kulturliv.

Til dette arrangementet har festivalen invitert den kjente Haugesunds-arkitekten, Kjetil Trædal Thorsen, til å snakke om Musikk og arkitektur. For Fartein Valen var det en naturlig sammenheng mellom prinsippene for oppbygging av en komposisjon og arkitekturens prinsipper for tyngdepunkt, midtpunkt og forhold mellom konstruksjoner. Johann Sebastian Bach er kalt Den største av arkitekter. Foredraget blir holdt like før konserten «Bach – Far og sønn» der vi får blant annet får høre Credo-satsen fra Johann Sebastian Bachs Messe i h-moll. Spesielt i Credo-delen ser vi Bachs arkitektoniske prinsipper brukt. Satsen består av 9 deler; og i midten står Et incarnatus est, Crusifixus og Et resurrexit. I midten står altså 3 korsatser, som handler om inkarnasjonen, korsfestelsen og oppstandelsen; det viktigste i vår kristen tro. Interessant er at i midten står den korsfestede Jesus, ikke den oppståtte, noe som er vanlig i luthersk tradisjon. Satsen er strengt symmetrisk oppbygget, og for barokkens arkitektur var symmetri svært vesentlig. Sentralt stod en prangende midtbygning, med fromoverbygde sidevinger (prototypen kan være slottet i Versailles). For barokkmennesket var det heller ingen stor avstand mellom arkitektur og musikk. Man kan si med Schopenhauer, at ingenting synes lenger vekke fra hverandre enn akkurat arkitektur, som er statisk, rom, og musikken som må fullbyrdes hele tiden for å være sann, i tid. Men i barokken var det et harmonikalt slektskap på grunnivået mellom arkitektur og musikk; man kan snakke om musikk i arkitekturen, og musikk som byggverk var en naturlig tanke.

Kjetil Trædal Thorsen, norsk arkitekt, utdannet i Graz, Østerrike. Etter en kort periode med egen praksis har han vært daglig leder og prosjektdirektør i Snøhetta Arkitektur Landskap as. Snøhettas internasjonale gjennombrudd kom med biblioteket i Alexandria, Biblioteca Alexandrina (1. premie 1987, offisielt innviet 2001, internasjonal åpning 2002), et meget stort prosjekt hvor Thorsen stod helt sentralt. I 2000 vant Snøhetta 1. premien i konkurransen om Den Norske Operas nybygg i Bjørvika. 2001 vant firmaet konkurranser om Turner-museets nybygg i Margate utenfor London og Sheik Zayed Knowledge Center i Abu Dabi. Norges nye ambassade i Berlin, Lillehammer kunstmuseum og Sandvika kulturhus er andre viktige prosjekter Thorsen og Snøhetta har stått bak.

 

 

Marina Johansson, klaver, fra MUNOR spiller Preludium og fuge i Ciss-dur av Johann Sebastian Bach

Tobias Tellmann, cello, spiller 2.sats fra Johann Sebastian Bachs Sonate for Gambe og continuo i g-moll BWV 1027.


Program

  • Ordfører Arne Christian Mohn Velkommen
  • Johann Sebastian Bach Preludium og fuge Ciss-Dur Marina Johansson, klaver
  • Arkitekt Kjetil Trædal Thorsen Musikk og arkitektur
  • Johann Sebastian Bach 2.sats Sonate for gambe og continuo BWV1027 Tobias Tellmann, cello, og Marina Johansson, klaver