En virvelvind av kunstnerisk energi og kreativitet

. kl. 18.00
Billettpris: 250

Verden består av uendelig med bruddstykker, steiner, plank, mennesker, celler, atomer som svirrer rundt hverandre og bytter plass. De står alltid relasjon til hverandre. Hvilke av alle disse passasjene og plasseringene gir vi verdi? Hvor oppstår gjenkjennelse og en følelse av mening? Hva skjer når de kolliderer og kræsjer i hverandre? Tittelen er hentet fra en avisanmeldelse av et verk av Fartein Valen og sier oss i dag kanskje først og fremst noe om hvordan kvalitetsbegreper er relative. 

I Skakk, Skjev, Falsk og Forkjær undersøker 4 dansere en skala bestående av 20 bevegelser som sammenstilles med ​de tre satsene i Valens strykekvartett nr 2. Den musikalske og den dansende kvartetten sammenstilles i rom og tid. Der møtes de, passerer hverandre, støtter opp om hverandre, tangerer og overkjører hverandre. Valens 12-tone-inspirerte musikk og dansernes bevegelsesskala sammenfiltres og løper ut hver sine individuelle baner.

Verket hadde premiere i 2016 og ble den gang utviklet i samarbeid med danserne Ingeborg Haakonsholm, Rikke Westerlund Lie, Ida Cathrin Utvik og Hilde Bjørnebøle. I år nyskapes det med Oda Østenstad Fjell i tillegg til de tre førstnevnte.

Koreograf: Ingeleiv Berstad


Trondheim Voices består av noen av Norges mest profilerte vokalister, og har gjennom de siste 10 år satt nye standarder for hva et vokalensemble kan være. I samarbeid med nyskapende komponister, med bruk av ny teknologi, og gjennom en rekke tverrkunstneriske prosjekter, har ensemblet vært banebrytende for utviklingen av kollektiv vokal-improvisasjon, og fortsetter å føre sjangeren til nye steder.
Trondheim Voices improviserer gjennom lyd, bevegelse, rom og tid, og har også utviklet en unik evne til kollektivt å forme og farve komponert musikk. Det subtile samspillet mellom stemmene, rommet, publikum og øyeblikket, er deres kunstneriske fokus punkt – for slik å kunne skape ny musikk gjennom å lytte og gi slipp.

Trondheim Voices og Norges ledende lyddesigner Asle Karstad har hatt et langvarig kjærlighetsforhold. Med sin dype kunnskap om ensemblet og dets enkeltutøvere, har Karstad designet og skreddersydd den trådløse effektkontrolleren «Maccatroll» til Trondheim Voices; små bokser som bæres på kroppen og lar sangerene manipulere stemmene sine elektronisk og trådløst. All lyd kommer fra stemmene, og storslåtte ambiente landskaper, vakre melodier og abstrakte lydbilder improviseres fram i øyeblikket, intuitivt og som om sangerene var en felles pustende organisme. Karstad legger siste hånd på øyeblikksmusikken, og skaper et rom i rommet gjennom sin surround mix. I Rooms & Rituals synges det ikke fra en scene, men i et felles opplevelsesrom, hvor publikum og Trondheim Voices samles, som i et tidløst rituale.

Med live-albumet “Rooms & Rituals” (2018), har Trondheim Voices manifestert seg som et av verdens mest spennende improviserende vokalensembler:

-Den ekte originalitetens triumf. Terje Mosnes
-This is art. Auralaggravation, GB
-A hurricane of creativity. A real rough diamond.. Chromatique, FR
-A phenomenal recording.. a curious delicacy for the ears. Toneshift, USA
-Evocative, original, spectacular, graceful, surprising and inventive. Jazzconvention, IT – Originality, innovation and creativity.. an extraordinary album. Skjazz, Slovakia -Dramatic, theatrical, daring. Musikkultur, DE
-A triumphant release. Adverseeffectmagazine, PL
-a triumph of subtle, wiry, crystalline tones set forth with precision and assurance. Thesoundprojector.com
-Vokalkunst på høyt nivå. Morgenbladet

Den anerkjente britiske kritiker og musikkskribent Richard Williams, beskriver Trondheim Voices + Asle Karstad:
«These voices are like no choir you ever heard. They can form pale clouds of sound, or pools of glowing light, or bright shafts of pure sound. Phrases can soar before suddenly reversing direction and travelling backwards, but along a different tangent. Rising from the luminous sound beds — sometimes lush, sometimes austere – float a disembodied melody from an ancient world, an overheard conversation, a whisper from the past, the rumblings of a distant storm, the babble of children, or something that sounds like the ambient chatter of an asteroid belt. The individual strands cluster, entwine, swell, and then disperse, perhaps to leave a single voice exposed in all its natural beauty before others return to take up its cues and head off in a new direction. For both the singers and their audience, this is music in a constant state of discovery.»

Stemmer og Maccatrols:
Live Maria Roggen
Tone Åse
Heidi Skjerve
Kari Eskild Havenstrøm

Ingrid Lode

Lyd-design:
Asle Karstad


 

 

Oslo Strykekvartetts renommé som en av de mest allsidige strykekvartetter har siden starten i 1991 vært forent med høy kunstnerisk standard og integritet. Ensemblets konserter og CD-utgivelser har gjennomgående fått overstrømmende mottagelse fra publikum og kritikere (bl.a. Kritikerprisen 1999 og Spellemannsprisen 2013) og den særlige affinitet for Beethoven har resultert i skjellsettende framførelser av alle hans kvartetter, i Oslo både på 90-tallet, under kvartettens festival Beethovenkoden i 2006 og senest i jubileumssesongen 2016/17.

 

Sentrale klassiske og nålevende komponister programsettes overfor musikk i alle mulige andre sjangre, og unike versjoner av for eksempel Peer Gynt og Tosca gjør alle forventninger om hva en strykekvartett kan og ikke kan grundig til skamme.

 

Kvartetten har spilt regelmessig på mange viktige arenaer, som Wigmore Hall, Carnegie Hall, Dortmund Streichquartett-festival, Risør kammermusikkfest, Oslo Quartet Series, Orlando-festivalen, Canary Islands Music Festival, Festpillene i Bergen, m.m. Men kvartetten trives like godt i de små rom hvor kammermusikken opprinnelig hører hjemme, og huskonserten er ofte Oslo Strykekvartetts viktigste forum når publikum skal utfordres.

 

Oslo Strykekvartett består av Geir Inge Lotsberg og Liv Hilde Klokk, fiolin, Magnus Boye Hansen, bratsj, og Øystein Sonstad cello. De spiller alle på fremragende italienske instrumenter generøst utlånt av Dextra Musica.

 


Kjøp billett

Program

  • Ludwig van Beethoven Strykekvartett nr 11 i f-moll op 95 "Serioso"
  • 1. Allegro con brio
  • 2. Allegretto ma non troppo
  • 3. Allegro assai vivace ma
  • 4. Larghetto espressivo - Allegro agitato
  • Trondheim Voices og Asle Karstad Rooms & Rituals
  • "Skakk, skjev, falsk og forkjer" Kompani Haugesund
  • Fartein Valen Strykekvartett nr 2 Koreografi: Ingeleiv Berstad
  • 1. Fuga. Andante con moto
  • 2. Tempo di Minuetto, grazioso
  • 3. Finale. Allegro assai
  • Datert 11.oktober 1930-10.juli 1931 Førsteoppførelse 25.mai 1946, Koppelkvartetten. København.