Klassisk vokalkunst og Mozartvariasjoner til ære for Valen

. kl. 18:00
Billettpris: 250


Verkomtale:
Beethovens Scenemusikk til Egmont fra 1809–1810 består av en ouverture, sanger og symfoniske mellomspill. Temaet er historien og heltedådene til den nederlandske greven av Egmont. Han kjempet for frihet, ledet den flamske motstandsbevegelsen mot spansk undertrykkelse på 1500-tallet, og måtte til slutt bøte med livet.

Valens orkesterverk An die Hoffnung (Til håpet) fra 1933 er inspirert av den engelske poeten John Keats, både hans dikt «To hope», og også hans personlige skjebne. Etter motgang for Valen fryktet han kanskje at hans egen skjebne ville bli som Keats, som heller ikke ble forstått og verdsatt i sin samtid. Verket er ikke romantisk program- musikk: Tittelen reflekterer den underliggende inspirasjonen, mer enn diktets innhold.

Regers Mozart-variasjoner fra 1914 er basert på tema fra Mozarts klaversonate i A-dur, K331, som også er i variasjonsform. Mozarts og Regers verk er ganske forskjellige, men de har også mange likhetstrekk. Mozarts tema og alle variasjoner inneholder to balanserte fraser, som spørsmål-svar, og det samme mønsteret følger Reger. Men den monumentale fugen som avslutter verket, er helt forskjellig fra Mozart, og synes i stedet å hente inspirasjon fra Brahms. Fugetemaet passerer hele orkesteret, før Mozart-temaet returnerer triumferende med glitrende orkesterfarger.

 

 


Om de medvirkende:

Anna-Maria Helsing, dirigent

Finske Anna-Maria Helsing føler seg spesielt hjemme i klang og stil i modernismen og samtidsmusikken. Hun har fått et sterkt renommé etter at hun i 2011 var den første dirigent til å motta Louis Spohr Medal i Seesen, Tyskland, og fra 2010 til 2013 var hun sjefdirigent for Oulu Symfoniske Orkester. Snart hadde hun dirigert alle de ledende finske og skandinaviske orkestrene, inkludert Finnish Radio Symphony Orchestra, Helsinki og Stockholm Filharmoniske, Finnish National Opera Orchestra, Kungliga Svenske Opera Orkester og Göteborg Symfoniker.

 

Hun har også gjestet Philharmonia Orchestra, Island Symfoniorkester, KORK, Estisk Nasjonalorkester og Trondheim Symfoniorkester. Hun har gjort en rekke verdenspremierer, senest ved Den Kongelige Opera i København, men fremfører også etablerte operaer fra hele repertoaret.


Sopran

Regula Mühlemann, sopran

Den sveitsiske sopranen Regula Mühlemanns første opptredener på operascenen omfattet rollene som Barbarina i Mozarts Figaros bryllup, Papagena i Mozarts Tryllefløyten og Doralice i Alessandro Scarlattis Il trionfo dell’onore. Hun har siden hatt mange solistopptredener ved internasjonale operahus og konsertscener. Regula Mühlemann er også en ettertraktet konsertsanger og opptrer jevnlig i Tyskland, Sveits, Østerrike, Polen og Italia.

Hun arbeider med anerkjente dirigenter som Nello Santi, Sir Simon Rattle, Daniel Harding, Daniele Gatti, Pablo Heras-Casado og Ivor Bolton. Hun gjør innspillinger eksklusivt for Sony Classical, hvor hennes debutinnspilling med Mozart Arias ble utgitt i 2016 og hennes andre album Cleopatra kom i 2017. Regula Mühlemann gjorde sin filmdebut med å synge Ännchen i spillefilmen Hunter’s Bride, basert på Webers Freischütz. Den kritikerroste filmen hadde Daniel Harding som dirigent med London Symphony Orchestra.


Kjøp billett

Program

  • Wolfgang Amadeus Mozart Et utvalg operaarier Regula Mühlemann
  • Ludwig van Beethoven Scenemusikk til Egmont Regula Mühlemann
  • PAUSE
  • Fartein Valen An die Hoffnung, op 19 Stavanger Symfoniorkester
  • Max Reger Variasjoner og fuge over et tema av Mozart