Stabat Mater Dolorosa

Vår Frelsers menighet, Skåregata, Haugesund, Norge. kl. 19
Billettpris: 200

Utøvere er Alie Hamberg, orgel; Megumi Tokosumi, fiolin; Vår Frelsers kirkes kantori, dir Goos ten Napel og en strykekvartett frå MUNOR.

Konserten åpner med Olivier Messiaens fantastiske l’Ascension for orgel.  Tre av de fire stykkene som utgjør Messiaens syklus l’Ascension: 1. Majesté du Christ. 2. Alleluia sereins, 3. Transport de joie og 4. Priere du Christ; ble opprinnelig skrevet for orkester. Nr 1, 2 og 4 ble transkribert fra orkesterpartituret, mens nr 3 i sin helhet, ble skrevet for orgel. De fire satsene bygger på følgende sitat fra Bibelen:

  1. Johannes 17,1: Dette talte Jesus, og han løftet sine øyne mot himmelen og sa: Far, timen er kommet. Herliggjør din Sønn for at di Sønn kan herliggjøre deg.
  2. Vi ber Deg, allmektige Gud: Gjør at også vi med vår Ånd hører hjemme i Himmelen (fra Messe på Kristi himmelfartsdag)
  3. Paulus brev til Kollosserne 1, 12: Med glede skal dere takke Far, som satte dere i stand til å få del i de helliges arv i lyset. Efeserne 2, 6: I Kristus Jersus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham.
  4. Johannes 17, 6 og 11: Jeg har åpenbart ditt navn for de mennesker du ga meg fra verden…Jeg blir ikke lenger i verden, men du er i verden, og jeg går til deg.

 

Johann Sebastian Bach skrev tre sonater og tre partitaer for solofiolin, BWV 1001-1006. Toneartene er g-moll, h-moll, a-moll, d-moll, C-dur og E-dur. Syklusen ble ferdig i 1720 i Köthen. Fugen fra den første sonaten, finner vi i bearbeidet form transkribert til lutt og orgel.

 

Stabat Mater dolorosa, op 117, av Kjell Mørk Karlsen, ble bestilt av Fartein Valen-dagene i 1997. Da ble det urfremført og overført i RadioP2. Verket er for strykekvartett og blandet kor, men de spiller aldri sammen. Det er altså andre gang vi får høre dette verket her hos oss. Teksten er en berømt sekvens som lenge ble tilskrevet Jacopone de Todi på 1200-tallet, i dag regner man med at kirkefader Bonaventura (1221-1271) er opphavsmannen. Sekvensen ble tidlig brukt i forbindelse med ulike former for private andakter. Først i 1727 ble den innlemmet i den romersk-katolske kirkes regulære liturgi til De syv smertenes fest (15.september) Teksten har også vært benyttet i tidebønnene tilkpasset en hymnemelodi. I Norsk Salmebok bygger teksten i nr 167 på Stabat Mater Dolorosa.

 

 


Kjøp billett

Program

  • Olivier Messiaen l'Ascension Alie Hamberg, orgel
  • 1. Majesté du Christ
  • 2. Alléluias sereins
  • 3. Transport de joie
  • 4. Priére du Christ
  • Johann Sebastian Bach Sonate nr 1, g-moll, BWV 1001 g-moll Megumi Tokosumi, fiolin
  • Siciliano
  • Kjell Mørk Karlsen Stabat Mater Dolorosa Vår Frelsers kirkes kantori, dir Goos ten Napel
  • Strykekvartett fra MUNOR